دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا|شرایط پذیرش، هزینه+لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم

کشور ایتالیا رتبه سوم را در زمینه پذیرش دانشجو دارد و جز کشورهایی می باشد که با دریافت بورسیه تحصیلی، امکان تحصیل رایگان در آن امکان پذیر است. به همین دلیل مهاجرت به کشور ایتالیا برای تحصیل از گزینه های محبوب دانشجویان ایرانی و خارجی می باشد. در ادامه این مطلب اطلاعاتی مربوط به دانشگاه های ایتالیا قرار داده ایم که مطالعه آن به افرادی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند، 

فهرست مطالب

۱- تحصیل در دانشگاه های ایتالیا

ایتالیا یکی از بهترین مقاصد تحصیلی و حتی توریستی در سطح جهان شناخته می شود. این کشور قدیمی ترین دانشگاه های جهان را دارد که اغلب آن ها در رنکینگ موسسات مختلف توانسته اند به رتبه های مناسبی دست پیدا کنند. همین امر باعث شده افراد زیادی تمایل به تحصیل در ایتالیا داشته باشند. افرادی که با روش تحصیلی قصد اعزام به ایتالیا را دارند، باید پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا برای دریافت ویزای ایتالیا اقدام کنند 

این کشور مهد افرادی بوده است که نام و یادشان تا ابد در قلب تاریخ جهان زنده می ماند؛ گالیله، مارکوپولو، لئونارد داوینچی، کریستف کلمب، کوپرنیک و بسیاری دیگر از مشاهیر تاریخ همگی در ایتالیا به دنیا آمده و در آنجا رشد کرده اند.

کشور ایتالیا به دانشگاه هایی بزرگ با ساختمان هایی که معماری ویژه دارند شهرت داشته و شرایط مناسبی برای تحصیل دانشجویان خارجی و بین المللی وجود دارد به گونه ای که تفاوت خاصی میان هزینه های زندگی و تحصیل دانشجویان داخلی با دانشجویان بین المللی وجود ندارد. این امر باعث شده است تا درصد بسیار زیادی از دانشجویان سایر کشورها به سمت کشور ایتالیا و دانشکده های زیبای آن متمایل شوند.

اگر قصد تحصیل در دانشگاه های ایتالیا را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم به مقاله زندگی در ایتالیا مراجعه کنید، تا علاوه بر آشنا شدن با روش زندگی مردم ایتالیا، از هزینه های زندگی در ایتالیا نیز آشنا شوید و بتوانید بطور دقیق تری برای اعزام تصمیم بگیرید.

۲-مزایا و معایب تحصیل در ایتالیا

شاید شما نیز در چند سال گذشته با افزایش میزان مهاجرت دانشجویان ایرانی به مقصد ایتالیا مواجه شده باشید. حتی بسیاری از دانشجویان که راهی این کشور نشده اند حداقل یکبار به تحصیل در ایتالیا فکر کرده اند. مزایای تحصیل در این کشور مهم ترین علت استقبال دانشجویان ایرانی و سایر کشورهای جهان از این مقصد شگفت انگیز است.

مزایای تحصیل در ایتالیا:

  • هزینه های تحصیل برای شما با یک شهروند ایتالیایی تفاوت چندانی ندارد. (در صورت تحصیل به زبان ایتالیایی)
  • تحصیل به زبان انگلیسی هزینه پایینی دارد.
  • شما می توانید از بورسیه های استانی بهره مند شوید که صرفا ویژه دانشگاه های ایتالیاست و علاوه بر حذف بسیاری از هزینه های شما شامل پرداخت ۷۲۰۰ تا ۸۰۰۰ یورو به دانشجو به عنوان کمک هزینه تحصیلی می گردد.
  • سخت گیری دولت و قوانین ایتالیا برای صدور ویزای تحصیلی این کشور بسیار کمتر از سایر کشورهاست.
  • برخی از بورسیه های عمومی تا ۱۴۰۰۰ یورو در سال نیز می رسد.
  • شما می توانید در شناخته شده ترین و قدیمی ترین دانشگاه های جهان تحصیل کنید
  • شرایط دشواری جهت پذیرش دانشجو در دانشگاه های ایتالیا وجود ندارد.
  • اغلب دانشگاه های این کشور توسط وزارت علوم در ایران تایید شده اند.
  • شما علاوه بر تحصیل در ایتالیا می توانید از جاذبه های توریستی و گردشگری آن نیز بهره مند شوید.
  • ایتالیا به عنوان بزرگ ترین کشور جهان از حیث ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در میراث جهانی یونسکو قرار دارد و شما با دریافت ویزای تحصیل در ایتالیا می توانید از تمامی این جاذبه های بازدید کنید.

معایب زندگی در ایتالیا:

  • زندگی در ایتالیا، با وجود مزایای فراوان، ممکن است چالش‌هایی نیز به همراه داشته باشد. برخی از معایب زندگی در این کشور عبارتند از:

    • هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ:

    هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگ مانند رم، میلان و فلورانس بالا است. اجاره خانه، مواد غذایی، و خدمات عمومی در این مناطق می‌تواند گران باشد.

    • بروکراسی پیچیده:

    فرایندهای اداری در ایتالیا می‌توانند زمان‌بر و پیچیده باشند. انجام کارهایی مانند ثبت‌نام برای خدمات عمومی ممکن است با تأخیر و مشکلات همراه باشد.

    • سیستم بهداشتی دولتی:

    اگرچه ایتالیا دارای یک سیستم بهداشت عمومی است، اما ممکن است کیفیت خدمات در برخی مناطق پایین‌تر باشد و زمان انتظار برای دریافت خدمات درمانی طولانی شود.

    • آلودگی و شلوغی:

    در برخی شهرهای بزرگ، مشکلاتی مانند ترافیک سنگین، آلودگی هوا و شلوغی بیش از حد وجود دارد که می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد.

    در نهایت، تجربه زندگی در ایتالیا می‌تواند بستگی به موقعیت، انتظارات و میزان تطابق با شرایط فرهنگی و اجتماعی این کشور داشته باشد.

تماس با ایزاویزا

۳- شرایط کار در حین تحصیل در ایتالیا

کار کردن در حین تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی ممکن است، اما شرایط و محدودیت‌هایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرند:

  • اجازه کار:

دانشجویان بین‌المللی که دارای ویزای تحصیلی هستند، می‌توانند در حین تحصیل کار کنند، اما با محدودیت‌هایی. طبق قوانین ایتالیا، این دانشجویان اجازه دارند حداکثر ۲۰ ساعت در هفته (در طول ترم تحصیلی) و تا ۱۰۴۰ ساعت در سال کار کنند.

در تعطیلات تابستانی یا بین ترم‌ها، امکان کار کردن به صورت تمام‌وقت نیز وجود دارد.

  • نوع کار:

معمولاً دانشجویان بین‌المللی در ایتالیا در مشاغل پاره‌وقت مانند رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، فروشگاه‌ها، تدریس خصوصی، و یا کار در دانشگاه (مانند دستیار آموزشی یا پژوهشی) فعالیت می‌کنند.

تسلط به زبان ایتالیایی می‌تواند شانس یافتن کار را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد، به‌ویژه در مشاغلی که نیاز به ارتباط مستقیم با مشتریان دارند.

  • مالیات و بیمه:

دانشجویانی که کار می‌کنند باید در سیستم مالیاتی ایتالیا ثبت نام کنند و مالیات بر درآمد پرداخت کنند. اگر درآمد آنها از یک حد مشخص بیشتر باشد، باید مالیات پرداخت کنند.

همچنین کارفرما معمولاً مسئول پرداخت بیمه‌های اجتماعی است، اما دانشجو نیز باید از شرایط و تعهدات خود در این زمینه آگاه باشد.

  • محدودیت‌ها و چالش‌ها:

تعداد فرصت‌های شغلی برای دانشجویان بین‌المللی ممکن است محدود باشد، به‌ویژه اگر تسلط کافی به زبان ایتالیایی نداشته باشند.

تأمین تعادل بین تحصیل و کار می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، بنابراین توصیه می‌شود دانشجویان به دقت برنامه‌ریزی کنند تا تحصیلاتشان تحت تأثیر قرار نگیرد.

  • مراحل قانونی:

برای شروع به کار، دانشجویان نیاز به کد مالیاتی (Codice Fiscale) دارند که برای ثبت‌نام در سیستم مالیاتی و دریافت حقوق الزامی است.

همچنین کارفرما باید وضعیت اقامت دانشجو را تأیید کرده و از قانونی بودن اشتغال وی اطمینان حاصل کند.

  • کارآموزی و فرصت‌های شغلی مرتبط با رشته تحصیلی:

بسیاری از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ایتالیا، فرصت‌های کارآموزی یا برنامه‌های همکاری با شرکت‌ها را فراهم می‌کنند که می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا تجربه کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود کسب کنند.

  • کار پس از فارغ‌التحصیلی:

پس از اتمام تحصیلات، دانشجویان می‌توانند برای یافتن شغل تمام‌وقت در ایتالیا اقدام کنند. در این صورت، باید ویزای تحصیلی خود را به ویزای جست و جو کار وبعد از یافتن کار به ویزای کاری تبدیل کنند.

به طور کلی، کار در حین تحصیل در ایتالیا می‌تواند کمک مالی خوبی باشد و همچنین به دانشجویان اجازه می‌دهد تجربه کاری کسب کنند. با این حال، مهم است که قوانین و محدودیت‌ها را رعایت کنند تا مشکلاتی از نظر قانونی یا تحصیلی پیش نیاید.

تمکن مالی برای دانشگاه های ایتالیا

۴-تمکن مالی برای تحصیل در ایتالیا

برای تحصیل در ایتالیا، دانشجویان بین‌المللی باید از نظر مالی توانایی کافی برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور را داشته باشند. شرایط تمکن مالی به‌طور کلی شامل موارد زیر است:

  • هزینه‌های تحصیل

دانشگاه‌های دولتی: هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا معمولاً بین ۷۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در سال متغیر است و بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاه دارد.

دانشگاه‌های خصوصی: هزینه‌ها در دانشگاه‌های خصوصی می‌تواند بسیار بالاتر باشد، معمولاً بین ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال.

  • هزینه‌های زندگی

هزینه‌های زندگی در ایتالیا بستگی به شهر محل تحصیل دارد. به‌طور کلی:

شهرهای بزرگ و گران‌قیمت (مانند رم، میلان، فلورانس): هزینه‌های زندگی ماهانه می‌تواند بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ یورو باشد.

شهرهای کوچک‌تر و مناطق کمتر گران: هزینه‌های زندگی معمولاً کمتر است و می‌تواند بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه باشد.

برآورد کلی تمکن مالی

هزینه تحصیل: ۷۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال، بسته به نوع دانشگاه و رشته.

هزینه زندگی: ۷۲۰۰ تا ۱۴۴۰۰ یورو در سال، بسته به شهر و سبک زندگی.

  • مدارک مورد نیاز برای اثبات تمکن مالی

گزارش‌های بانکی: ارائه صورتحساب‌های بانکی که نشان‌دهنده موجودی کافی برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی باشد.

نامه تمکن مالی: نامه‌ای از بانک یا موسسه مالی که تأیید کند فرد منابع مالی لازم برای تأمین هزینه‌ها را دارد.

مدارک مالی خانواده: اگر هزینه‌ها توسط خانواده تأمین می‌شود، ممکن است نیاز به ارائه مدارک مالی خانواده و اثبات رابطه خانوادگی باشد.

  •  بورسیه‌ها و کمک‌های مالی

بورسیه‌های دولتی و دانشگاهی: بسیاری از دانشگاه‌های ایتالیا و دولت این کشور بورسیه‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند که می‌تواند بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی را پوشش دهد.

کمک‌های مالی خارجی: سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای خصوصی نیز ممکن است فرصت‌های مالی برای تحصیل در ایتالیا فراهم کنند.

  • پذیرش و ویزا

برای درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا، شما باید اثبات کنید که توانایی مالی کافی برای پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی دارید. این نیاز به مدارک مالی مناسب دارد تا ثابت کند که می‌توانید هزینه‌ها را تأمین کنید و از نظر مالی خودکفا هستید.

با توجه به این موارد، بسیار مهم است که قبل از اقدام برای تحصیل در ایتالیا، برنامه‌ریزی مالی دقیقی انجام دهید و تمامی مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی را آماده کنید.

۵- ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند، لازم است. شما می توانید فرآیند دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا (ویزای نوع D) را که شامل چندین مرحله و نیازمندی‌های مشخص است را با کلیک کردن بر روی ویزای ایتالیا مطالعه کنید.

۶- مدارک مورد نیاز تحصیل برای مقاطع مختلف در ایتالیا

زمانیکه شرایط پذیرش در دانشگاه های ایتالیا را به دست می آورید و با اپلای شما موافقت به عمل می آید باید برای دریافت ویزای تحصیل در ایتالیا اقدام کنید. شرایط دریافت ویزای تحصیل در ایتالیا با توجه به مقطع مورد نظر شما متفاوت است.

  • کارشناسی (لیسانس)

شما نیاز به مدرک آیلتس با حداقل نمره ۶ دارید. برخی از آزمون ها نیز به عنوان معادل آزمون آیلتس مورد پذیرش قرار گرفته اند؛ به عنوان مثال می توان به مدرک تافل اشاره کرد. اگر هم بخواهید به زبان ایتالیایی صحبت کنید هزینه های شما برای تحصیل به شدت کاهش می یابد. اگر مایل به تحصیل با زبان بومی کشور ایتالیا هستید می توانید در دوره های مربوط به آموزش این زبان که قبل از ورود به دانشگاه برگزار می شود شرکت کنید.

شما در این مقطع به سطح زبان ایتالیایی b1 نیاز دارید. سن شما برای شرکت در این دوره نباید بیشتر از ۲۲ سال باشد. همچنین قوانین ایتالیا اجازه فعالیت شغلی به مدت ده ساعت در هفته را برای شما امکان پذیر می داند.

  • کارشناسی ارشد(فوق لیسانس)

علاوه بر نمره زبان آیلتس به میزان حداقل ۶.۵ یا معادل آن، نباید سن شما بیش از ۳۰ سال باشد. اگر قصد دارید به زبان ایتالیایی تحصیل کنید به سطح b2 نیاز دارید. همچنین می توانید به صورت هفتگی، ۲۰ ساعت را مشغول کار باشید. عموما این دوره به صورت دو ساله برگزار می شود اما دانشجویان دوره وکالت ملزم به ۵ سال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد خواهند بود.

  • دکتراPHD)

در این مقطع همه چیز به مهارت و استعداد شما بستگی دارد. جلب نظر استاد مربوطه برگ برنده شما محسوب می شود. می توان گفت آیلتس با نمره ۷ یکی از کمترین شرایط ممکن برای پذیرش در این مقطع است. مقالات علمی شما و بخصوص مقالات isi همان مواردی هستند که می توانند شما را راهی ایتالیا برای مقطع دکترا نمایند.

زمانیکه شرایط پذیرش در دانشگاه های ایتالیا را به دست می آورید و با اپلای شما موافقت به عمل می آید باید برای دریافت ویزای تحصیل در ایتالیا اقدام کنید. شرایط دریافت ویزای تحصیل در ایتالیا با توجه به مقطع مورد نظر شما متفاوت است.

  • کارشناسی (لیسانس)

شما نیاز به مدرک آیلتس با حداقل نمره ۶ دارید. برخی از آزمون ها نیز به عنوان معادل آزمون آیلتس مورد پذیرش قرار گرفته اند؛ به عنوان مثال می توان به مدرک تافل اشاره کرد. اگر هم بخواهید به زبان ایتالیایی صحبت کنید هزینه های شما برای تحصیل به شدت کاهش می یابد. اگر مایل به تحصیل با زبان بومی کشور ایتالیا هستید می توانید در دوره های مربوط به آموزش این زبان که قبل از ورود به دانشگاه برگزار می شود شرکت کنید.

شما در این مقطع به سطح زبان ایتالیایی b1 نیاز دارید. سن شما برای شرکت در این دوره نباید بیشتر از ۲۲ سال باشد. همچنین قوانین ایتالیا اجازه فعالیت شغلی به مدت ده ساعت در هفته را برای شما امکان پذیر می داند.

  • کارشناسی ارشد(فوق لیسانس)

علاوه بر نمره زبان آیلتس به میزان حداقل ۶.۵ یا معادل آن، نباید سن شما بیش از ۳۰ سال باشد. اگر قصد دارید به زبان ایتالیایی تحصیل کنید به سطح b2 نیاز دارید. همچنین می توانید به صورت هفتگی، ۲۰ ساعت را مشغول کار باشید. عموما این دوره به صورت دو ساله برگزار می شود اما دانشجویان دوره وکالت ملزم به ۵ سال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد خواهند بود.

  • دکتراPHD)

در این مقطع همه چیز به مهارت و استعداد شما بستگی دارد. جلب نظر استاد مربوطه برگ برنده شما محسوب می شود. می توان گفت آیلتس با نمره ۷ یکی از کمترین شرایط ممکن برای پذیرش در این مقطع است. مقالات علمی شما و بخصوص مقالات isi همان مواردی هستند که می توانند شما را راهی ایتالیا برای مقطع دکترا نمایند.

دانشگاه های برتر ایتالیا

۷- دانشگاه های برتر ایتالیا

ایتالیا دارای تعدادی از بهترین دانشگاه‌های اروپا و جهان است که در رشته‌های مختلف علمی، هنری و فنی شهرت دارند. این دانشگاه‌ها به دلیل کیفیت آموزشی بالا و پژوهش‌های برجسته، همچنین مشارکت فعال در پروژه‌های بین‌المللی، شهرت جهانی دارند.

۵۰ نمونه از دانشگاه های این کشور در رنکینگ کیو اس (۲۰۲۴) قرار گرفته اند. همچنین بسیاری از دانشگاه های این کشور در زمره ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

در ادامه، ۵ دانشگاه برتر ایتالیا را به همراه توضیحاتی در مورد دانشکده‌ها، رشته‌ها، نحوه اپلای و هزینه تحصیل برایتان آورده‌ایم. با ما همراه باشید

برخی از دانشگاه‌های برتر ایتالیا عبارتند از:

دانشگاه های ایتالیا- دانشگاه ساپینزا

دانشگاه ساپینزا ایتالیا

دانشگاه ساپیزا به عنوان برترین دانشگاه علمی و تحقیقاتی در ایتالیا شناخته می شود. این دانشگاه همچنین بزرگ ترین دانشگاه ایتالیا از حیث جمعیت دانشجویی است و میزان دانشجویان مشغول به تحصیل در آن به بیش ز ۱۰۰ هزار نفر می رسد.

این دانشگاه دارای رتبه جهانی ۱۸۳ بوده و بیش از ۷۰۰ سال سابقه دارد. بنابراین علاوه بر اینکه یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ایتالیا به شمار می رود می توان آن را یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان نیز برشمرد.

  • دانشکده های دانشگاه ساپینزا

اگر بخواهیم بدون توجه به اینکه کدام یک از دانشکده ها تحصیلات مربوطه را به زبان انگلیسی و کدام یک به زبان ایتالیایی برگزار می کنند دانشکده های دانشگاه ساپینزا را معرفی کنیم باید به موارد ذیل اشاره نماییم:

معماری

هنر و علوم انسانی

مهندسی صنعتی و عمران

اقتصاد

مهندسی اطلاعات، انفورماتیک و آمار

حقوق

ریاضیات، فیزیک و علوم طبیعی

پزشکی و دندانپزشکی

پزشکی و روانشناسی

پزشکی و داروسازی

علوم سیاسی، جامعه شناسی و علوم ارتباطات

دانشکده مهندسی هوافضا

  • رشته های دانشگاه ساپینزا به زبان انگلیسی

دانشگاه ساپینزا رشته هایی همانند رشته های طراحی محصول، علوم کامپیوتر، مهندسی عمران (حمل و نقل)، مهندسی کنترل برق قدرت (انتقال )، هوش مصنوعی و رباتیک، زبان شناسی، علوم اعصاب، مطالعات مد، امنیت سایبری، مطالعات اروپا، علوم داده ها به همراه اقتصاد و ارتباطات برای مدیریت و نوآوری را به زبان انگلیسی ارائه می دهد. سایر رشته ها به زبان ایتالیایی تدریس می شوند.

  • اپلای دانشگاه ساپینزا

برای ثبت نام در این دانشگاه ابتدا فرم درخواست ثبت نام را از وب سایت رسمی دانشگاه ساپینزا دریافت کرده و پر کنید.در این فرم باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید و همچنین اسناد و مدارک لازم را آپلود کنید.

بعد از پذیرش، مرحله بعدی ثبت نام در دانشگاه ساپینزا رم است. برای ثبت نام در دانشگاه به موارد زیر توجه کنید:

ارائه مدارک: برای ثیت نام در این دانشگاه باید مدارکی از قبیل مدرک تحصیلی، مدارک شناسایی، مدارک بانکی و مدارک آزمون آیتلس را به زبان انگلیسی و به طور رسمی ترجمه کنید.

پرداخت شهریه: شهریه را باید پس از پذیرش و قبل از شروع دوره پرداخت کرد.

ثبت نام در کلاس ها: پس از پرداخت شهریه، می توان در کلاس ها ثبت نام کرد برخی دوره ها در این دانشگاه ها به صورت آنلاین و برخی دیگر به صورت حضوری برگزار می شود.

  • هزینه تحصیل در دانشگاه ساپینزا

هزینه تحصیل صرفا شامل هزینه های مربوط به دانشگاه نیست بلکه هزینه های زندگی در یک شهر جدید را باید به موارد مربوطه اضافه کرد. همانطور که در مطالب بالا ذکر کردیم هزینه زندگی در ایتالیا برای یک سال اول تقریبا ۶۵۰ یورو است.

در برخی از وب سایت ها شاهد ارائه قیمت های دیگری برای یک زندگی متوسط در شهرهای رم و میلان هستیم که مبلغ آن را از ۷۸۸۰ الی ۱۶۴۴۰یورو در ماه می دانند. باتوجه به اینکه دانشگاه ساپینزا در شهر رم پایتخت ایتالیا قرار دارد می توان گفت که این مبلغ ممکن است قدری افزایش یابد. هزینه مربوط به شهریه دانشگاه نیز تقریبا دو الی چهار هزار یورو در سال است.

دانشگاه پلی تکنیک میلان

میلان نیز یکی از شهرهای بزرگ ایتالیا است که هزینه های زندگی در آن همانند شهر رم بالاست اما باید به موقعیت های شغلی مناسب برای دانشجویان نیز اشاره کرد و اینکه می توانند دستمزد مناسبی را در مشاغل پاره وقت دریافت کنند.

دانشگاه پلی تکنیک میلان به عنوان برترین موسسه آموزشی شهر میلان در بسیاری از رشته ها به عنوان یک موسسه پژوهشی برجسته در سراسر جهان شناخته می شود. همچنین این دانشگاه برترین دانشگاه فنی مهندسی ایتالیا و یکی از بهترین دانشگاههای جهان است که رشته معماری آن شهرت جهانی دارد.

  • دانشکده های دانشگاه پلی تکنیک میلان

معماری و مطالعات شهری

مهندسی عمران و محیط زیست

شیمی، مواد و مهندسی شیمی

معماری، محیط زیست و مهندسی ساخت و ساز

فیزیک

مهندسی مکانیک

طراحی

الکترونیک، اطلاعات و بیوژنیزاسیون

انرژی

مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع

علوم و فنون هواشناسی

ریاضیات

  • رشته های دانشگاه پلی تکنیک به زبان انگلیسی

رشته های ذیل در دانشگاه پلی تکنیک میلان علاوه بر زبان ایتالیایی به زبان انگلیسی نیز تدریس می شوند با این حال بد نیست یادآوری کنیم که هزینه های تحصیل برای دانشجویان در رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند افزایش میابد.

این رشته ها عبارتند از:

عمران مهندسی برق قدرت، طراحی داخلی مهندسی الکترونیک، طراحی فشن و مد، مهندسی انرژی هسته ایی، طراحی دیجیتال مدیریت مهندسی، طراحی محصول، مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوانوردی، مهندسی زمین شناسی، مهندسی فضا، مهندسی موسیقی، مهندسی شیمی، مهندسی فیزیک، مهندسی اتوماسیون و کنترل ریاضیات، برنامه ریزی طراحی شهر، مهندسی مواد، مهندسی مخابرات، نانوتکنولوژی.

  • اپلای دانشگاه پلی تکنیک میلان

برای اینکه امیدوار باشید اپلای شما در این دانشگاه با موافقت همراه می گردد باید دارای شرایط ذیل باشید:

  • حداقل ۱۵ سال تحصیل علمی و پژوهشی که از آن مقدار، حداقل ۳ سال باید مربوط به دوره کارشناسی باشد.
  • داشتن مدرک کارشناسی در رشته ای مشابه رشته مورد نظر در دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • داشتن حداقل معدل ۱۴.۵
  • داشتن مدرک زبان معتبر با نمره مناسب (حداقل نمره ۶ در IELTS، نمره ۷۸ در TOEFL iBT و نمره ۵۴۷ در TOEFL PBT)
  • اگر در زمان تکمیل اظهارنامه صرفا یکی از مدارک مورد نظر دانشکده را ارسال نکنید به درخواست شما رسیدگی نمی شود.
  • همانند سایر درخواست ها باید هزینه اپلای را پرداخت کنید که قابل استرداد نیست و تمامی مدارک را باید به زبان انگلیسی ترجمه کرده و سپس ارسال نمایید.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک

میانگین شهریه در این دانشگاه تقریبا سه الی چهار یورو در نظر گرفته شده است که مربوط به یک سال تحصیلی و دو ترم متوالی است، اما باتوجه به اینکه میلان یکی از شهرهای بزرگ ایتالیاست پس قطعا هزینه های زندگی در آنجا بالاست.

به نظر می رسد شما با مبلغ ماهانه ۱۴۵۰ یورو می توانید یک زندگی دانشجویی و مرفه را در این کشور بگذرانید اما اگر با مشکل مالی مواجه هستید می توانید به صورت ماهانه و پرداخت ۶۵۰ یورو نیز در این شهر تحصیل کنید که البته قطعا شرایط دشواری خواهید داشت.

در این خصوص بد نیست مقالات مربوط به اعطای بورسیه تحصیلی توسط دانشگاه پلی تکنیک میلان را مطالعه کنید تا شگفت زده شوید.

دانشگاه بلونیاایتالیا

دانشگاه بلونیا نام قدیمی ترین دانشگاه جهان است که نزدیک به یک هزار سال از تاسیس آن می گذرد. این دانشگاه در شمال کشور ایتالیاست و به عنوان سومین دانشگاه برتر این کشور شناخته می شود.

دانشگاه بلونیا دوره های گسترده ای را در زمینه های فرهنگی، هنری و علمی ارائه می نماید که در آینده موجب اشتغال موفقیت آمیز دانشجویان می گردد.

رتبه ۲۰۳ افتخار دیگری است که در رنکینگ ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان به دانشگاه بلونیا اختصاص یافت. این دانشگاه یکی از باافتخارترین دانشگاه های جهان است که شما می توانید با افتخار بسیار زیادی در آن تحصیل کنید.

دانشکده های دانشگاه بلونیا

دانشکده کشاورزی و دامپزشکی

دانشکده علوم

دانشکده روانشناسی

دانشکده داروسازی

دانشکده حقوق

دانشکده اقتصاد، آمار و مدیریت

دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، ترجمه و تفسی

دانشکده پزشکی و جراحی

دانشکده علوم سیاسی

دانشکده مهندسی و معماری

دانشکده هنر و علوم انسانی

  • رشته های دانشگاه بلونیا به زبان انگلیسی

رشته های دانشگاه بلونیا ایتالیا به قدری زیاد هستند که ذکر تمامی آن ها در این مقاله امکان پذیر نیست. در این میان باید به دپارتمان های فراوانی اشاره کرد که در این دانشگاه برگزار می شوند.

به همین علت تصمیم گرفته ایم صرفا به معرفی مهم ترین رشته هایی بپردازیم که در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می شوند چرا که اغلب دانشجویان بین المللی در بخش های زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می شوند. رشته های مورد نظر عبارتند از:

مهندسی هوا فضا

عمران فرا ساحل

مهندسی عمران

مهندسی اتوماسیون

مهندسی مخابرات

روانشتاسی شغلی

مطالعات اروپای شرقی

مدیریت اقتصاد سلامت

منابع اقتصادی و توسعه پایدار مدیریت اقتصاد

توریسم

طراحی پیشرفته برق خودرو

زبان، جامعه و ارتباطات

پزشکی

ژنومیک اقتصاد و تجارت

اقتصاد و مالی

بیوانفورماتیک

مرمت آثار تاریخی

دانش دیجیتال

فرهنگ سلامت

سیاست بین الملل

مدیریت فرهنگ مد نوآوری و سازماندهی فرهنگ و هنر

حقوق بشر

علوم آماری

  • اپلای دانشگاه بلونیای ایتالیا

برای درخواست پذیرش یا همان اپلای دانشگاه بلونیا باید در بهمن ماه اقدام نمایید و تقاضانامه خود را به همراه مدارک مورد نیاز دانشکده ارسال کنید. این مدارک باید به زبان مورد نظر دانشکده ترجمه شده باشند و به هیچ وجه نقصان کلی یا جزیی نداشته باشند.

دانشگاه بلونیا هیچ گونه محدودیت سنی برای پذیرش دانشجو در نظر نگرفته است و صرفا به سوابق تحقیقاتی و فعالیت های علمی-پژوهشی داوطلبان دقت می کند.

معدل بالای چهارده برای مقاطع بالاتر ضروری است. اگر هم می خواهید به زبان انگلیسی تحصیل کنید باید مدرک زبان معتبر همانند آیلتس از ۶ به بالا را داشته باشید.

معدل بی ۲ نیز برای داوطلبانی ضرورت دارد که می خواهند به زبان ایتالیایی در مقاطع بالاتر (تحصیلات تکمیلی) تحصیل کنند. اگر هم داوطلب رشته های فنی و مهندسی هستید می توانید ارائه مدرک زبان خود را به خرداد ماه سال بعد موکول کنید.

  • هزینه تحصیل در دانشگاه بلونیای ایتالیا

شهریه سالانه در این دانشگاه تقریبا از ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو متغیر است. البته در مقاطع پایین تر همانند کارشناسی ملزم به پرداخت هزینه های کمتری خواهید بود.

نکته حائز اهمیت این است که علاوه بر بورسیه های تحصیلی، امکان قسط بندی شهریه نیز برای دانشجویان فراهم شده است. از طرف دیگر باید به هزینه های پایین زندگی در این شهر اشاره کرد.

البته بلونیا در زمره شهرهای ارزان قیمت ایتالیا برای زندگی قرار ندارد اما در مقایسه با شهرهایی همانند میلان و رم، قطعا هزینه های کمتری را در بر می گیرد.

دانشگاه میلان-دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه میلان ایتالیا

دانشگاه میلان چهارمین دانشگاه ایتالیاست که در رتبه بندی جهانی توانسته است جایگاه ۲۲۳ را به دست آورد. این دانشگاه نیز در یکی از بزرگ ترین شهرهای ایتالیا قرار دارد و قطعا هزینه های تحصیل را برای دانشجویان بالا می برد.

این دانشگاه جدید التاسیس در سال ۱۹۲۴ فعالیت خود را آغاز کرد و می توان گفت یکی از جوان ترین دانشگاه های ایتالیاست.

افتخارات دانشگاه میلان از حیث رتبه بندی های جهانی را می توان به صورت ذیل بیان نمود:

اولین دانشگاه منطقه استان لومباردی

رتبه ۱۰۲ در رتبه بندی NTU

جایگاه ۳۶۵ در رتبه بندی لیدن

رتبه ۳۰۱ الی ۳۵۰ در رتبه بندی تایمز

رتبه ۳۰۶ کیو اس

رتبه ۱۵۱ و ۲۰۰ در رتبه بندی شانگهای

رتبه ۱۷۵ در رشته های هنر و علوم انسانی (جهانی)

رتبه ۲۶۶ در رشته های مهندسی و تکنولوژی

رتبه ۸۰ در رشته های پزشکی

رتبه ۲۶۹ در علوم اجتماعی

رتبه ۱۵۱ در تجارت و بیزنس

دانشکده های دانشگاه میلان

دانشکده دامپزشکی

دانشکده کشاورزی و علوم غذایی

دانشکده علوم دارویی

دانشکده علوم و فناوری

دانشکده ورزش و علوم ورزشی

دانشکده علوم سیاسی، اقتصادی و اجتماعی

دانشکده علوم واسطه و فرهنگی

  • رشته های دانشگاه میلان به زبان انگلیسی

بیو تکنولوژی سلولی و مولکولی

پزشکی و جراحی

گیاه شناسی

مدیریت منابع انسانی

بیو تکنولوژی و بیواکونومی

شیمی صنعتی

بیو تکنولوژی پزشکی

اقتصاد غذا و محیط زیست

مالی و اقتصاد

مدیریت نوآوری و کارآفرینی

توسعه پایدار

علوم داده و اقتص

  • اپلای دانشگاه میلان

برای پذیرش در دانشگاه میلان باید در زمان مناسب نسبت به تکمیل تقاضانامه و ارسال مدارک مورد نظر دانشگاه اقدام کنید. دقت داشته باشید که علاوه بر ارسال مدارک به صورت آنلاین باید آن ها را به آدرس دانشکده مورد نظر خود پست نمایید.

  • هزینه تحصیل در دانشگاه میلان

باتوجه به اینکه در چه مقطعی مشغول به تحصیل می شوید باید هزینه های متفاوتی را پرداخت کنید. مقاطع کارشناسی اصولا دارای شهریه هایی کمتر از دو هزار یورو هستند، اما شهریه مقاطع بالاتر از ۲ هزار الی ۳۵۰۰ یورو متفاوت است.

در این میان باید به هزینه های زندگی در میلان نیز اشاره کرد که به صورت میانگین ۱۱۵۰ یورو برای یک زندگی عادی با سطحی متوسط خواهد بود. این دانشگاه ها نیز بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان با استعداد فراهم نموده است.

دانشگاه پادوا ایتالیا

دانشگاه پادوا نیز در شمال ایتالیا قرار دارد و سابقه تاسیس آن تقریبا به ۸۰۰ سال می رسد. این دانشگاه پنجمین مرکز علمی و پژوهشی معتبر در این کشور است که توانسته در رتبه بندی های جهانی جایگاه ۲۲۷ را به دست آورد.

دفاع از آزادی اندیشه یکی از محورهای اصلی تحصیل و تدریس در این دانشگاه است که از آن یک کارگاه مناسب برای ساخت ایده و عقیده ساخته است. شاید باورکردنی نباشد اما کوپرنیک در این دانشگاه به تحصیل علم پرداخته است. برخی از رشته های این دانشگاه دارای رتبه های جهانی هستند؛

به عنوان مثال می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

رتبه ۲۷ در رشته آناتومی و فیزیولوژی

رتبه ۹۵ در رشته علوم طبیعی

رتبه ۵۱ تا ۱۰۰ در رشته های داروسازی و روانشناسی

رتبه ۱۰۱ تا ۱۵۰ در رشته های پزشکی، آمار، مهندسی ساختمان، مهندسی الکترونیک و کشاورزی

رتبه ۱۴۱ در رشته های هنر و علوم انسانی

رتبه ۱۶۹ در رشته علوم اجتماعی و مدیریت

در ادامه مهم ترین اطلاعات ممکن در خصوص دانشگاه پادوا را به شما ارائه می دهیم.

دانشکده های دانشگاه پادوا

دانشکده علوم کشاورزی و دامپزشکی

دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی

دانشکده حقوق

دانشکده فنی و مهندسی

دانشکده پزشکی

دانشکده روانشناسی

دانشکده علوم

دانشکده علوم انسانی وعلوم اجتماعی و میراث فرهنگی

  • رشته های دانشگاه پادوا به زبان انگلیسی

شما می توانید به زبان انگلیسی در رشته های ذیل و در دانشگاه پادوا تحصیل کنید: روانشناسی ( کارشناسی )، مهندسی محیط زیست، بیولوژی مولکولی، مهندسی ریاضیات، بیوتکنولوژی پزشکی، عصب شناسی، روانشناسی بالینی، بیوتکنولوژی دارویی، حقوق بشر، فیزیک اقتصاد و مالی، فیزیکِ اطلاعات کشاورزی پایدار، آی سی تی، علوم جنگل، مدیریت بازرگانی، کار آفرینی و نوآوری، توسعه پایدار منطقه ایی، مطالعات اروپا و جهان، علوم اطلاعات.

 

  • اپلای دانشگاه پادوا ایتالیا

اپلای برای رشته های مذکور در ماه ژانویه و فوریه صورت می گیرد. هزینه تکمیل تقاضانامه یا همان فرم اپلای نیز ۳۰ یورو است که پس از پرداخت به صورت غیرقابل استرداد در می آید که البته اعلام نتایج قدری زمان بر بوده و ممکن است تا سه ماه نیز طول بکشد.

در زمان تکمیل تقاضانامه باید از حیث کامل بودن مدارک ذیل مطمئن باشید:

مدرک تحصیلی معتبر برای هر دوره (به عنوان مثال مدرک دوره دبیرستان برای مقطع کارشناسی، مدرک کارشناسی برای دوره کارشناسی ارشد و به همین ترتیب مدرک دوره ارشد برای مقطع دکترا نیاز است)

مدرک زبان معتبر در آزمون های زبان خارجه (انگلیسی یا ایتالیایی! نوع زبان را دانشکده و رشته مورد نظر شما تعیین می کند.)

سطح B2 برای زبان ایتالیایی برای پذیرش در رشته هایی که به ایتالیایی تدریس می شوند .

موفقیت در آزمون admission test دانشگاه پادوا

سابقه کار و فعالیت متناسب برای برخی از رشته ها و یا داشتن پورتفولیو برای رشته های هنری

مدارک شناسایی مانند پاسپورت

رزومه موفق

  • هزینه تحصیل در دانشگاه پادوا ایتالیا

هزینه زندگی در پادوا چندان بالا نیست و شما می توانید با یک مبلغ ۷۰۰ یورویی هزینه های زندگی در این شهر را در سطح متوسط پرداخت کنید.

شهریه دانشگاه نیز اصولا با توجه به رشته مورد نظر شما از سه الی چهار هزار یورو در سال متفاوت است که البته طبق قوانین دانشگاه می توانید این هزینه را در قسط های سه گانه پرداخت کنید.

بورسیه تحصیلی نیز یکی دیگر از شرایط مناسبی قلمداد می شود که به شما امکان پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل در شهر پادوا و دانشگاه معتبر این شهر را می دهد.

علاوه بر این موارد دانشگاه هایی همانند پیزا، فلورانس، تورین، فدریکو ناپولی، تور ورگاتا، جان کابوت و رم نیز در زمره برترین دانشگاه های ایتالیا قلمداد می شوند.

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ایتالیا۲۰۲۴

وزرات علوم ایران هر ساله با توجه به رنکینگ جهانی QS لیست دانشگاه های مورد تایید خود را برای علاقمندان به تحصیل در کشور ایتالیا را منتشر می کند.این لیست شامل همه رشته ها به جز پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی است.

این دانشگاه ها به سه دسته گروه ممتاز(الف)، گروه خوب(ب) و گروه متوسط (ج) تقسیم می شوند.

ایزا ویزا برای شما خوانندگان عزیز تمامی دانشگاه های مورد تایید وزرات علوم را برای شما لیست کرده و به صورت جدول در اختیار شما قرار داده است اگر دانشگاه مورد نظر شما در این لیست موجود نیست، توسط وزرات علوم تایید نشده است.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ایتالیا گروه ممتاز(الف)

نام دانشگاه به فارسی

نام دانشگاه به انگلیسی

رتبه QS سال ۲۰۲۴

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

Politecnico di Milano

۱۲۳

دانشگاه بولونیا

Universita degli Studi di Bologna

۱۵۴

دانشگاه پادووا

Universita degli Studi di Padova

۲۱۹

دانشگاه میلان

Universita degli Studi di Milano

۲۷۶

دانشگاه ناپل – فدریکو دوم

Universita degli Studi di Napoli “Federico II”

۲۷۶

دانشگاه پیزا

Universita degli Studi di Pisa

۳۴۹

دانشگاه تورین

Universita degli Studi di Torino

۳۶۴

دانشگاه پاویا

Universita degli Studi di Pavia

۴۶۹

دانشگاه میلان-بیکوکا

Universitả degli Studi di Milano- Bicocca

دانشگاه رم «لا ساپینزا»

Universita degli Studi di Roma “La Sapienza”

دانشگاه ویتا-سلوت سان رافائل

Vita-Salute San Raffaele University

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در ایتالیا گروه خوب(ب)

نام دانشگاه به فارسی

نام دانشگاه به انگلیسی

رتبه QS سال ۲۰۲۴

دانشگاه پلی‌تکنیک تورین

Politecnico di Torino

۲۵۲

دانشگاه فلورانس

University of Florence

۳۵۸

دانشگاه ترنتو

University of Trento

۴۲۹

دانشگاه رم تور ورگاتا

University of Rome “Tor Vergata”

۴۸۹

دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا

University of Modena and Reggio Emilia

۶۴۱-۶۵۰

دانشگاه پروجا

Universita degli Studi di Perugia

۶۶۱-۶۷۰

دانشگاه تریست

University of Trieste

۶۹۱-۷۰۰

دانشگاه سیه نا

University of Siena

۷۳۱-۷۴۰

دانشگاه برشا

University of Brescia

۷۹۱-۸۰۰

دانشگاه سالرنو

University of Salerno

۸۰۱-۸۵۰

دانشگاه ورونا

Verona University

۸۰۱-۸۵۰

دانشگاه کاتانیا

Universita degli Studi di Catania

۸۵۱-۹۰۰

دانشگاه فرارا

Universita degli Studi di Ferrara

۸۵۱-۹۰۰

دانشگاه پالرمو

University of Palermo

۸۵۱-۹۰۰

دانشگاه پارما

University of Parma

۸۵۱-۹۰۰

دانشگاه کامپانیا “لوئیجی وانویتلی”

Universitả degli Studi della Campania “Luigi Vanvitelli”

دانشگاه IUAV ونیز (صرفاً در رشته معماری)

Universita IUAV di Venezia

 

دانشگاه سانیو بنونتو

Universitả degli Studi del Sannio-Benevento

دانشگاه جنوا

University of Genoa

دانشگاه کالیار

Universita degli Studi di Cagliar

دانشگاه باری آلدو مورو

Universita degli Studi di Bari Aldo Moro

دانشگاه کاتولیک قلب مقدس – میلان

Universita Cattolica del Sacro Cuore – Milano

مدرسه عادی پیزا (SNS)

Scuola Normale Superiore di Pisa (SNS)

دانشگاه آزاد بوزن-بولزانو

Free University of Bozen- Bolzano 

آکادمی دوموس (صرفاً در رشته‌های طراحی و هنر)

 

Domus Academy

دانشگاه های مورد تایید وزرات علوم در ایتالیا گروه متوسط(ج)

نام دانشگاه به فارسی

نام دانشگاه به انگلیسی

رتبه QS سال ۲۰۲۴

دانشگاه پلی تکنیک باری

Politecnico di Bari

۵۵۶

دانشگاه پلی تکنیک مارکه

Universita’ Politecnica delle Marche

۷۲۱-۷۳۰

دانشگاه روما تره

Università degli studi Roma Tre

۸۵۱-۹۰۰

دانشگاه مسینا

University of Messina (UniME)

۸۵۱-۹۰۰

دانشگاه کالابریا

University of Calabria

۹۵۱-۱۰۰۰

دانشگاه «گابریل دوآنزیو» کیتی پسکارا

Universita’ degli Studi “G. d’Annunzio” Chieti pescara

۱۰۰۱-۱۲۰۰

دانشگاه توشیا

Università degli Studi della Tuscia (University of Tuscia)

۱۰۰۱-۱۲۰۰

دانشگاه ناپل پارتنوپ

University of Naples Parthenope

۱۰۰۱-۱۲۰۰

دانشگاه سالنتو

University of Salento

۱۰۰۱-۱۲۰۰

دانشگاه اودینه

Università degli Studi di Udine

۱۰۰۱-۱۲۰۰

دانشگاه برگامو

Università degli studi di Bergamo

۱۲۰۱-۱۴۰۰

دانشگاه اوربینو «کارلو بو»

Universita degli Studi di Urbino “Carlo Bo”

دانشگاه ساساری

Università degli Studi di Sassari

دانشگاه ناپل «L’Orientale 
(صرفاً در رشته‌ زبان‌های مدرن)

Università degli Studi di Napoli “L’Orientale

دانشگاه فوجیا

Universitả degli Studi di Foggia

دانشگاه اینسوبریا

Universita degli Studi dell’ Insubria

دانشگاه لاکویلا

University of Aquila

دانشگاه پیمونت شرقی «آمدئو آووگادرو»

Universitả degli Studi del Piemonte Orientale ‘Amedeo Avogadro’

دانشگاه کامرینو

University of Camerino

دانشگاه کاسینو

Universitả degli di Cassino

دانشگاه تجاری لوئیجی بوکونی 
(صرفاً در رشته‌های حسابداری و مالی، اقتصاد، مدیریت، بازرگانی و علوم اجتماعی)

Universita Commerciale Luigi Bocconi

دانشگاه Ca Foscari di Venezia

Universitả Cả Foscari di Venezia

مدرسه عالی دانشگاه و مطالعات پیشرفته سنت آنا (SSSA)

Scuola Superiore di Studi Universitari e di perfezionamento Sant’ Anna (SSSA)

مدرسه بین‌المللی برای مطالعات پیشرفته (SISSA)

International School for Advanced Studies (SISSA)

مرکز بین‌المللی فیزیک نظری

International Center for Theoretical Physics

هنرستان موسیقی
(کلیه کنسرواتوآرهای دولتی مورد تأیید وزارت علوم کشور ایتالیا صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد)

Conservatorio di Musica

آکادمی هنرهای زیبا
(کلیه آکادمی‌های هنرهای زیبا صرفا تا کارشناسی ارشد)

Accademia di Belle Arti

 

سازمان مهاجرتی ایزاویزا با پشتوانه مجوزهای معتبر و رسمی از ارگانهای ذی صلاح، به عنوان پایگاه رسمی اطلاع رسانی موسسات مهاجرتی، در دو دپارتمان” تحصیلی و اعزام دانشجو” و “کاری- اقامت- سرمایه گذاری”، آماده ارائه خدمات به متقاضیان مهاجرت می باشد.

 ایزا ویزا  مطمئن در هر قدم برای پذیرش در دانشگاه های ایتالیا و گرفتن ویزا در بهترین دانشگاه های ایتالیا همراه شماست

سوالات متداول

هزینه های تحصیل در ایتالیا چقدر می‌باشد؟

 در دانشگاه‌های دولتی هزینه‌های تحصیل معمولاً بین ۷۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو در سال متغیر که بستگی به رشته تحصیلی و دانشگاه دارد. در دانشگاه‌های خصوصی معمولاً بین ۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو در سال.

مدارک مورد نیاز تحصیل مقطع کارشناسی در ایتالیا کدام است؟ 

شما مدرک آیلتس با نمره ۶ نیاز دارید و اگر با زبان ایتالیایی تحصیل کنید در هزینه تحصیل به شدت کاهش میابد.شما در این مقطع به سطح زبان ایتالیایی b1 نیاز دارید. سن شما برای شرکت در این دوره نباید بیشتر از ۲۲ سال باشد.

مدارک مورد نیاز تحصیل مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در ایتالیا کدام است؟ 

نمره زبان آیلتس به میزان حداقل ۶.۵ یا معادل آن، نباید سن شما بیش از ۳۰ سال باشد. و در مقطع دکترا آیلتس با نمره ۷ یکی از کمترین شرایط ممکن برای پذیرش در این مقطع است. مقالات علمی شما و بخصوص مقالات isi همان مواردی هستند که می توانند شما را راهی ایتالیا برای مقطع دکترا نمایند.

رویای مهاجرت را به واقعیت تبدیل کن

فقط کافیه اطلاعات تماس و شرایط خودتون رو به ما بگید تا توسط بهترین مشاوران مهاجرتی راهنمایی شوید برای شروع بروی تماس با ما کلیک نماید

35 دیدگاه دربارهٔ «دانشگاه های ایتالیا»

  1. سلام و خسته نباشید خدمت مجموعه خوب ایزاویزا
    میخواستم دو شرایط رو برای من بررسی بفرمایید
    اول برای مهاجرت تحصیلی در رشته فشن و مد در شهر میلان
    که هزینه ها به چه صورت هست و کدام دانشگاه رو پیشنهاد میکنید
    دوم پیش نیازهای قبولی در دانشگاه هست

    1. سلام وقت شما هم بخیر باشه بله کشور مناسبی هست اسپانیا برای رشته های مد و فشن بنده کشور ایتالیا و فرانسه هم به شما پیشنهاد میکنم.هزینه های دانشگاه در این ۳ کشور متفاوت است ولی باز بستگی به مقطع تحصیلی و مدرک زبانی که ارائه میدین دارد.ولی اگر بخواین از هزینه ها با خبر بشین از ۶ هزار یورو به بالا شروع میشه به صورت سالیانه ممکن است بعضی از این دانشگاها مبلغ های کمتری ارائه بدن که شما باید با ما در اراتباط باشین برای اطلاعات جامع تر و دقیق تر

    1. سلام و درود
      بهترین دانشگاه های ایتالیا رشته معماری
      دانشگاه پلی تکنیک میلان با رتبه جهانی ۱۴۲
      دانشگاه ساپینزا رم با رتبه جهانی ۱۷۱
      دانشگاه پلی تکنیک تورین با رتبه ۳۳۴
      و دانشگاه فلورانس با رتبه ۴۵۱ هستند

    1. سلام و درود ، بهترین دانشگاه های ایتالیا
      دانشگاه ساپینزا با رتبه ۱ کشوری
      دانشگاه پلی تکنیک رتبه میلان ۲ کشوری
      دانشگاه دانشگاه بلونیا رتبه ۳ کشوری
      دانشگاه میلان رتبه ۴ کشوری
      دانشگاه پادوا ۵ کشوری
      دانشگاه پیزا رتبه ۶ کشوری
      دانشگاه فلورانس رتبه ۷ کشوری
      دانشگاه تورین رتبه ۸ کشوری
      دانشگاه فدریکو ناپولی رتبه ۹ کشوری
      و دانشگاه تور ورگاتا رتبه ۱۰ کشوری میباشند

    1. سلام و درود
      بلی ، ابتدا باید معدل خوب و مدرک زبان خوبی داشته باشید
      پس از گذراندن دوره ام کورس در کالج های آلمان وارد دانشگاه میشوید

  2. سلام
    ممنون از سایت خوبتون
    بهترین دانشگاه‌های آلمان به چه زبانی دانشجو میگیرن؟؟؟
    آیا شهریه دارن؟؟؟

    1. سلام و درود
      بلی امکان تحصیل تربیت بدنی در آلمان وجود دارد
      رشته های زیر در حال حاضر تدریس میشود:
      علوم ورزشی کاربردی
      بیومکانیک در ورزش
      ارتوپدی محافظه کار و توانبخشی
      تعلیم و تربیت در ورزش و سلامت
      علوم تربیتی در ورزش و بهداشت
      ورزش درمانی
      ورزش، تغذیه و سلامتی
      عمل عمومی (با دانشکده پزشکی)
      اقتصاد بهداشت
      علم حرکت انسانی
      رسانه و ارتباطات
      تشخیص عیب عضلانی
      نورولوژی (با دانشکده پزشکی)
      تحلیل عملکرد و انفورماتیک ورزشی
      پزشکی ورزشی پیشگیری و توان بخشی (با دانشکده پزشکی)
      پزشکی روان تنی و روان درمانی (با دانشکده پزشکی)
      طب کودکان (با دانشکده پزشکی)
      جامعه شناسی تنوع
      ورزش و مدیریت بهداشت
      تجهیزات ورزشی و مواد ورزشی (با گروه مهندسی مکانیک)
      روانشناسی ورزشی
      ارتوپدی ورزشی (با دانشکده پزشکی)

      دانشگاه های تربیت بدنی عبارتند از :
      مدرسه بین المللی آوادیس بد هامبورگ
      دانشگاه پادربورن
      دانشگاه اتو فون گریک ماگدبورگ
      فرانکفورت ام ماین، آلمان
      دانشگاه پوتسدام
      دانشگاه روپرشت کارلز در هیلربورگ
      دانشگاه فریبورگ
      انشگاه فنی مونیخ با رتبه بندی تایمز ۴۴
      دانشگاه کنستانز با رتبه بندی تایمز ۱۸۹
      دانشگاه جان گوتنبرگ مینز با رتبه بندی تایمز ۲۵۱
      دانشگاه مانستر با رتبه بندی تایمز ۱۸۴۲۵۲

      و مدارک و شرایط جهت اخذ پذیرش :
      فرم درخواست
      رونوشت سوابق بدست آمده در سالهای گذشته تحصیل
      یک کپی از گذرنامه یا کارت شناسایی شما
      یک نسخه از کارت بیمه درمانی اروپا (شهروندان غیر اتحادیه اروپا باید هنگام ورود به بیمه درمانی آلمان درخواست کنند.)
      عکس پاسپورت
      هزینه ای که برای تحصیل رشته تربیت بدنی در آلمان می پردازید به دوره تحصیلی شما مرتبط می باشد. برای کسب مدرک لیسانس در دانشگاه های خصوصی آلمان، برخی از دانشگاه ها نرخ تعیین شده ای در حدود ۱۳۰۰۰ دلار در سال را با دلار آمریکا دریافت می کنند که ممکن است شامل هزینه های زندگی در دانشگاه و وعده های غذایی شما نیز باشد.

    1. شرایط و مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی ایتالیا عبارتند از:

      اسکن صفحه ابتدایی پاسپورت متقاضی
      گواهی تسلط به زبان ایتالیایی یا انگلیسی
      گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی
      مدرک دیپلم
      ریز نمرات دوره ۳ ساله دبیرستان
      ریز نمرات دوره پیش دانشگاه
      یا ریز نمرات دوره ۴ ساله دبیرستان برای دانش آموزان نظام جدید
      مدرک تحصیلی پایان دوره تحصیلی ۴ ساله نظام جدید
      گواهی نمره آزمون IMAT
      همه مدارک باید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی ترجمه شده باشد.

    1. سلام برای پذیرش ارشد در ایتالیا
      پیش نیازهای زیر الزامی هستند :
      داشتن مدرک IELTS آکادمیک با حداقل نمره ۶ برای متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی.
      داشتن مدرک B2 زبان ایتالیایی برای متقاضیان تحصیل به زبان ایتالیایی .
      داشتن مدرک لیسانس با معدل بالای ۱۵.
      تمکن مالی حدود ۸.۰۰۰ یورو.

    1. سلام ، برای اخذ پذیرش پزشکی در ایتالیا موارد زیر الزامی هست :
      تکمیل حداقل تحصیلات تا مقطع دیپلم (۱۲ سال)
      تسلط به زبان انگلیسی (آیلتس ۵.۵ الی ۶) یا زبان ایتالیایی حداقل مدرک B2
      دارا بودن پاسپورت معتبر
      رسیدن به سن ۱۸ سال
      پذیرش در آزمون IMAT

    1. مهم ترین مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی ایتالیا عبارتند از:

      اسکن صفحه ابتدایی پاسپورت متقاضی
      گواهی تسلط به زبان ایتالیایی یا انگلیسی
      گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی
      مدرک دیپلم
      ریز نمرات دوره ۳ ساله دبیرستان
      ریز نمرات دوره پیش دانشگاه
      یا ریز نمرات دوره ۴ ساله دبیرستان برای دانش آموزان نظام جدید
      مدرک تحصیلی پایان دوره تحصیلی ۴ ساله نظام جدید
      گواهی نمره آزمون IMAT
      همه مدارک باید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی ترجمه شده باشد.

    1. بله ولی پیش نیازها را باید فراهم کنید

      مدرک لیسانس با معدل خوب

      مدرک زبان آیلتس در حد B2

      ۲ توصیه نامه از اساتید لیسانس

      نمونه کار مستند شده

    1. ۱. متقاضی باید ۱۲ سال تحصیلات مدرسه را گذرانده باشد و معدل مناسبی داشته باشند

      ۲. داوطلب در آزمون IMAT یا آزمون مختص دانشگاه خصوصی خود برای پذیرش پزشکی قبول شود.

      متقاضیانی که این دو شرط را دارند واجد شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا خواهند بود. برای شرکت در آزمون آی مت، اکثریت قریب به‌اتفاق دانشگاه‌ها مدرک زبان مانند آیلتس یا تافل را نمی‌خواهند، اما به دانشجویان پیشنهاد می‌شود حداقل مدرک b2 یا آیلتس ۶.۵ زبان انگلیسی را دریافت کنند. علاوه بر شرایط اولیه، مدارک موردنیاز دیگری نیز جزو شرایط درخواست دانشگاه‌های خصوصی پزشکی وجود دارد. جهت کسب اطلاعات دقیق، باید هر صفحه دانشگاه را بررسی کنید.

    1. بهترین مدارس زبان ایتالیایی در ایتالیا مدارس دولتی هستند که تدریس را به صورت رایگان ارائه می دهند و دانش آموزان بین المللی باید این نکته را مد نظر قرار دهند که اگر قصد تحصیل رایگان در ایتالیا را دارند باید به زبان ایتالیایی مشغول به تحصیل شوند.
      تعدادی مدارس بین المللی در ایتالیا وجود دارد که زبان اصلی آموزش آن ها انگلیسی است. این مدارس تمایل دارند بهترین گزینه را برای مهاجران خارج از کشور که می خواهند فرزندانشان در سیستم آمریکایی یا انگلیسی ادامه تحصیل دهند، ارائه دهند. مدارس بین المللی به طور ثابت در مراکز مهم شهری، از جمله فلورانس، جنوا، میلان، ناپل، پادوآ، رم، تریست و تورین واقع شده اند و از مهدکودک و پیش دبستانی ها گرفته تا مدارس متوسطه را دربر دارند و از دانش آموز ۳ ساله تا ۱۹ ساله را پذیرش می کنند. هزینه های مدارس بین المللی از حدود ۴،۲۵۰ یورو تا ۱۲،۵۰۰ یورو در سال است.
      برای تحصیل در مدارس ایتالیا شما نیاز به ویزای بلند مدت خواهید داشت. در ابتدا باید برای اخذ ویزا در سفارت یا کنسولگری ایتالیا در کشور خود اقدام کنید. حداقل ۳ ماه قبل از ورود به ایتالیا برای ویزای تحصیلی خود اقدام کنید. زمان پردازش برنامه شما ممکن است بین ۱ تا ۳ هفته و گاهی بیشتر طول بکشد. برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا ، هیچ شرایط خاصی برای داشتن مدرک زبان وجود ندارد. جهت اخذ ویزا تحصیلی در ایتالیا مدارک زیر مورد نیاز است:

      فرم درخواست ویزا
      چند قطعه عکس
      گذرنامه معتبر
      اثبات اینکه شما محل اقامت خود را در ایتالیا برای کل دوره تحصیل مشخص کرده اید.
      ثابت کنید که توانایی مالی کافی برای حمایت از تحصیل خود را دارید.
      کپی مدرک تحصیلی قبلی
      نامه پذیرش از مدارس ایتالیا
      دریافت هزینه درخواست ویزا (۵۰ یورو)

    1. شرایط و مدارک موردنیاز برای اقدام جهت تحصیل دکترا در ایتالیا به‌صورت زیر است:

      ارائه مدرک کارشناسی ارشد
      جهت ثبت‌نام در مقطع دکترا در ایتالیا، نیاز است تا دانشجویان مدرک دوره دوم (یا همان مدرک لیسانس) و یا معادل آن را در یک رشته مرتبط به دانشگاه موردنظر ارائه دهند.

      داشتن پذیرش از یک استاد راهنما
      یکی از اساتید فعال در حوزه پژوهشی دانشجو، باید با توجه به رزومه و سوابق وی، او را تائید کرده و به‌عنوان دانشجو بپذیرد. پس از تایید این شخص توسط استاد مراحل پذیرش دانشجو توسط دانشگاه نیز انجام می‌پذیرد.

      ارائه مقالات بین‌المللی در حوزه پژوهشی موردنظر و رزومه تحصیلی قوی
      ارائه مقالات معتبر و بین‌المللی،به ویژه مقالات ISI، جهت پذیرش دانشجو و اثبات توانایی‌های وی برای شرکت در مقطع دکترا امری ضروری است. زیرا برای پذیرش دکترا و دریافت فاند در مقطع دکترا، مقالات دانشجو و سوابق پژوهشی وی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در گرفتن پذیرش بسیار تاثیرگذار است.

      ارائه انگیزه‌نامه یا بیانیه شخصی
      انگیزه‌نامه، سندی است که هدف و انگیزه دانشجو از تحصیل را بیان می‌کند و مناسب بودن دانشجو برای شرکت در دوره موردنظر را مشخص می‌کند. بنابراین دانشجویان باید در نگارش این نامه دقت کافی به خرج دهند.

      ارائه توصیه نامه از اساتید دانشگاهی
      توصیه‌نامه یکی از مدارکی است که دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکترا باید ارائه بدهند و این نامه تاثیر بسزایی در اخذ پذیرش در این مقطع دارد. این نامه باید از یک یا دو نفر از اساتید مطرح دانشگاهی ارائه شود.

      پورپوزال تحقیقاتی
      ممکن است از دانشجویانی که قصد دارند در مقطع دکترا تحصیل کنند، خواسته شود که یک پروپوزال تحقیقاتی ارائه دهند حتی اگر برای یک پروژه خاص درخواست می‌دهند

      تافل با حداقل نمره ٨٠
      آیلتس با حداقل نمره ۶.۵
      TOEIC
      CILS (مدرک زبان ایتالیایی حداقل در سطح b2)
      CELI (مدرک زبان ایتالیایی حداقل در سطح b2)

    1. هزینه تحصیل دکترا در ایتالیا از مبلغ ۸۵۰ یورو تا ۱۰۰۰ یورو متغیر می باشد.تحصیل دکترا در ایتالیا نیز می تواند به همراه بورسیه های دکتری ایتالیا مختلفی باشد، همه بورسیه های مقطع دکترا ایتالیا تقریباً برابر است ۱۳.۶۰۰۰۰ یورو ناخالص در سال و به صورت ماهانه پرداخت می شود. فاند دکترا ایتالیا تمام وقت ، به بهترین متقاضیان به صورت رقابتی اختصاص می یابد که حداکثر موقعیت مالی دانشجویان دکترا را تأمین می کند، میزان بورسیه کامل سالانه پرداخت شده برای هر سال ۱۵۷.۶۴ یورو است. برای هر سال در مجموع ۹ بورسیه برای دانشجویان دکتری تمام وقت موجود است. بهترین رشته های برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا ؛ اقتصاد، محیط زیست، مهندسی برق، مهندس ها، مدیریت می باشد.

    1. بورسیه استانی که توسط استان محل تحصیل دانشجو در ایتالیا پرداخت می شود به دانشجویانی تعلق می گیرد که در کشور خود دارای درامد بالایی نیستند و توانایی پرداخت شهریه یا زندگی در ایتالیا را ندارند. با استفاده از این بورسیه دانشجویان می توانند تمامی هزینه های تحصیل یا بخشی از آن را پرداخت کنند. این بورسیه فقط بر اساس مدارک مالی ارائه شده توسط دانشجو پرداخت می شود و نیازی به هیچ گونه رزومه تحصیلی یا مقالات isi ندارد.

      مبلغ بورسیه استانی ایتالیا ۵۲۰۰ یورو وجه نقد به علاوه ۷۰% تخفیف در خدمات خوابگاه و سلف سرویس و کارت تردد است. شهریه دانشجویان در این بورسیه به طور کامل حذف خواهد شد و دانشجویان مبلغی بابت شهریه پرداخت نمی کنند. در برخی شهر ها در صورتی که به دانشجو خوابگاه تعلق بگیرد هزینه خوابگاه به طور خودکار از مبلغ بورسیه کم شده و مبلغ ۲۵۰۰ الی ۳۰۰۰ یورو به دانشجو پرداخت می گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا