تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه از کشور یکی از اقداماتی است که بسیاری از ایرانیان امروزه به ان علاقه مند میباشند.تحصیل در کشور ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران ، قیمت های مناسب ، و نزدیگی به اروپا یکی از بهترین موقعیت ها میباشد که به ان خواهیم پرداخت

تحصیل در کشور ترکیه

برای مهاجرتتحصیلی به ترکیه با ما تماس بگیرید

۵/۵

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

یکی از کشورهایی که ایرانی ها برای تحصیل خود انتخاب می کنند کشور ترکیه است. در دانشگاه های ترکیه شرایط خوبی برای تحصیل دانشجویان فراهم شده و دانشگاه های موجود در این کشور نیز از نظر سطح علمی در درجه و سطح بالایی قرار دارند. البته در صورت داشتن شرایط مناسب شما می توانید مهاجرت کاری و یا مهاجرت سرمایه گذاری انجام دهید.تحصیل در ترکیه با کمک لیگال اپلای به اسانی امکان پذیر است

به همین دلیل دانشجویان زیادی سعی می کنند آمادگی مهاجرت به ترکیه برای تحصیل را برای خود فراهم کرده و تحصیلات عالیه خود را در آن ادامه دهند. در سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۶ تقریبا ۴۸۰۰۰ دانشجوی بین المللی با در دست داشتن ویزا ترکیه در این کشور مشغول به تحصیل شدند.زندگی در ترکیه نیز بسیار مناسب برای دانشجویان میباشد

علت این استقبال را معمولا در کیفیت خدمات ارائه شده و کمک هزینه هایی که دولت ترکیه به دانشجویان خارجی پرداخت می کند و همچنین شبیه بودن شرایط زندگی در ترکیه، به ایران باید جستجو کرد. اما واقعا به چه دلیل اغلب ایرانی ها سعی می کنند به این کشور مهاجرت تحصیلی کرده و از یکی از دانشگاه های موجود در این کشور پذیرش دریافت کنند؟ علت این اتفاق را در ادامه مورد بررسی و بحث قرار خواهیم داد. همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان در مورد مهاجرت به ترکیه، با مشاوران متخصص و مجرب ما در لیگال اپلای ۸۸۲۸۸۲۰۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید و مشاوره رایگان دریافت نمایید. 

تحصیل در ترکیه

دلیل تمایل دانشجویان ایرانی به تحصیل در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای جهان است که فرهنگ غنی و کهنی دارد و ضمنا دارای اشتراکاتی با کشور ایران نیز هست.  از آنجایی که ترکیه با ایران همسایه است گزینه بسیار ایده آل و مناسبی برای انتخاب به عنوان کشوری است که بتوان در آن ادامه تحصیل داد.

کیفیت آموزش علم در دانشگاه های ترکیه سطح بالایی دارد و به همین علت دانشجویان می توانند بر روی کسب دانش کاربردی از این دانشگاه ها حساب ویژه ای باز کنند.

کشور ترکیه تشابهات فرهنگی و غذایی زیادی با کشور ایران دارد و معمولا کسانی که به ترکیه سفر می کنند، با بیان این نکته اذعان می کنند که حس غربت در آن را خیلی کمتر از دیگر کشورها حس کرده اند.

این نیز می تواند یکی از دلایلی باشد که عنوان می کند چرا ایرانی ها دوست دارند به ترکیه رفته و تحصیلات خود را در این کشور ادامه دهند. ضمنا ترکیه به دلیل داشتن آب و  هوای مناسب و دلپذیر و همچنین برخورداری از مناظر طبیعی و بسیار زیبا، می تواند اوقات فراغت دانشجویان را به خوبی پر کند و این نیز از دیگر دلایل حاشیه ای برای مهاجرت تحصیلی به این کشور عنوان می شود. همچنین شرایط زندگی در ترکیه بسیار مشابه ایران می باشد.تحصیل یکی از روش های مهاجرت به ترکیه می باشد که مورد استقبال بسیاری از مهاجرین قرار گرفته است.

ما در ادامه این متن قصد داریم شما را با شرایط تحصیل در کشور ترکیه، مزیت ها، هزینه ها، شرایطی که باید برای تحصیل در این کشور داشته باشید و همچنین وضعیت اقامت در این کشور آشنا کنیم، پس مطالعه ادامه متن را از دست ندهید. 

شرایط تحصیل در ترکیه

چگونه در ترکیه ادامه تحصیل بدهیم

یکی از مهم ترین سوالاتی که در رابطه با ادامه تحصیل در کشور ترکیه مطرح می شود آن است که چگونه باید در ترکیه ادامه تحصیل دهیم؟ 

پاسخ به این سوال منوط به شرایط شما است. اگر در ابتدای راه کسب علم هستید و قصد دارید در یکی از مدارس کشور ترکیه به تحصیلات خود ادامه دهید، ابتدا باید ببینیم آیا شما اجازه اقامت دراین کشور را دارید یا خیر؟

اگر در این کشور اقامت دارید و یا می توانید برای گرفتن اقامت اقدام کرده و مشکلی در این زمینه برایتان وجود ندارد قادر خواهید بود در مدارس عادی و بین المللی این کشور درس بخوانید.

اما اگر مدرک دیپلم خود را گرفته و می خواهید برای گرفتن لیسانس به این کشور مهاجرت کنید، شرایط اندکی متفاوت است و نیازی به دریافت اقامت ندارید.

البته در ابتدا شما باید علائق خود را به خوبی شناسایی کرده و سپس دانشگاه مورد نظرتان را نیز انتخاب کنید و مدارک مورد نیاز را برای دانشگاه ارسال کنید. در صورتی که دانشگاه با درخواست شما موافقت کند می توانید به ترکیه رفته و برای گرفتن مدرک کارشناسی ۴ سال در این کشور زندگی کنید. توجه به هزینه هایی که اقامت ۴ساله تان در این کشور به دنبال خواهد داشت را فراموش نکنید!

اما برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد نیز می توانید به کشور ترکیه مراجعه کنید. در این کشور دانشگاه ها سطح علمی بالایی داشته و برخی از آنها جزء چند دانشگاه معتبر دنیا به شمار می روند بنابراین با تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می توانید در رابطه با رشته مورد علاقه خود اطلاعات علمی و عملی خوبی کسب کنید.

البته برای این مورد باید مدارکی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را آماده کرده و برای دانشگاه ارسال کنید. ضمنا فراموش نکنید که در این مقطع شما باید بتوانید یک پایان نامه با ارزش علمی بالا نیز ارائه دهید تا مدرک ارشد خود را دریافت کنید.

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری نیز در کشور ترکیه برای علاقه مندان به خوبی فراهم شده است. اگر تمایل دارید تحصیلات خود را در این مقطع در ترکیه ادامه دهید بهتر است با دانشگاه مورد نظرتان مکاتبه کرده و اطلاعات لازم را از آنها دریافت کنید.

مزایای ادامه تحصیل در ترکیه

سوالی دارید؟

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۸۸۲۸۸۲۰۰

شماره تماس

مزایای ادامه تحصیل در ترکیه

انتخاب کشور ترکیه برای ادامه تحصیل مزیت های زیادی دارد و وجود همین مزیت هاست که باعث شده عده زیادی برای ادامه تحصیل به این کشور سفر کنند. از جمله مزیت های رفتن به ترکیه و تحصیل در آن موارد زیر هستند:

فراهم بودن کار، همزمان با تحصیل

یکی از امکاناتی که کشور ترکیه برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است، صدور اجازه کار در حین تحصیل است. این مورد می تواند به آنها کمک کند تا بخشی از هزینه هایی زندگی شان به خوبی جبران شود و ضمنا بتوانند تجربیات خوبی را از وارد شدن به بازار کار ترکیه به دست آورند.

البته این امر به این راحتی نیست و کار کردن دانشجویان باید همراه با رعایت قوانینی باشد که کشور ترکیه آنها را وضع کرده است. برای مثال دانشجویان خارجی نمی توانند در یکی از سازمان ها و ارگان های دولتی مشغول به کار شوند.

ضمنا خوب است این نکته را بدانید که دانشجویانی که در مقطع دکتری و ارشد تحصیل می کنند اجازه دارند در حین آموزش و تحصیل در این کشور کار کنند، اما دانشجویانی که در مقطع کاردانی و کارشناسی هستند در سال اول تحصیلی شان اجازه کار ندارند.

ضمنا افرادی که متقاضی کار در حین تحصیل هستند باید مجوز دریافت کنند. این افراد برای دریافت مجوز باید به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه مراجعه کرده تا اجازه کار در این کشور برای آنها صادر شود.

برخورداری از بورس تحصیلی

از دیگر مزیت هایی که اقامت در کشور ترکیه برای دانشجویان فراهم کرده است، اعطای بورس تحصیلی است. .دانشجویانی که موفق می شوند این بورس را دریافت کنند از مزیت هایی همچون اقامت گاه رایگان، قرار گرفتن تحت پوشش بیمه، جبران برخی هزینه های سفر، حقوق ماهانه، پرداخت نکردن شهریه و حتی شرکت در دوره های آموزشی زبان ترکی برخوردار می شوند.

البته توجه کنید که این بورسیه به برخی افراد اعطا می شود و افرادی که صلاحیت دریافت این بورس را دارند باید شرایطی مانند داشتن نمره های قابل قبول و بالا، ارائه مدرک GMAT، SAT و GRE، تسلط به زبان، نداشتن مشکل سنی، نداشتن اقامت دائم در ترکیه و غیره را داشته باشند. تنها در این صورت است که یک فرد می تواند از بورس تحصیلی این کشور استفاده کند.

اعطای مدارک با اعتبار بالا

از دیگر مزیت هایی که با تحصیل در کشور ترکیه به شما تعلق خواهد گرفت، اعطای مدرکی است که اعتبار بالایی است. برخی دانشگاه های این کشور اعتبار بالایی دارند و از نظر سطح علمی توانسته اند رتبه های خوبی در بین دانشگاه های سطح دنیا از آن خود کنند. ادامه تحصیل در این دانشگاه ها فرصت های جدید و خارق العاده ای را برای کسب و کار در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما در کشور با آن مواجه هستیم، نداشتن اعتبار مدارکی است که دانشجویان در دانشگاه های کشورمان به دست می آورند. اما اگر شما بتوانید شرایط تحصیل در کشور ترکیه را فراهم کرده و مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری خود را از یکی از دانشگاه های این کشور کسب کنید خیالتان از بابت اینکه مدرک معتبری در دست دارید راحت خواهد بود.

هزینه های تحصیل در ترکیه

هزینه تحصیل شما در ترکیه با توجه به مقطع تحصیلی تان مشخص خواهد شد.

اگر قصد دارید فرزندتان را به یکی از مدارس ترکیه بفرستید چنانچه مدرسه مورد نظر بین المللی باشد شما باید مبلغی بین ۶۰۰۰ دلار تا ۲۸۰۰۰ دلار را پرداخت کنید. البته این در شرایطی است که شما شرایط اقامت دراین کشور را داشته باشد.

در کل اگر بخواهیم هزینه تحصیل در این مقطع را مورد بررسی قرار دهیم باید سبک زندگی خانواده نیز مورد ارزیابی قرار داده شود.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی نیز برای افراد مختلف و با سبک های زندگی متفاوت، کاملا فرق می کند.

افرادی که قصد دارند در این مقطع به تحصیل خود ادامه دهند، باید مدرک دیپلم ارائه دهند و در نهایت نیز در آزمونی که دانشگاه ها برگزار می کنند شرکت کنند. در صورتی که در این آزمون پذیرفته شوند می توانند به کشور ترکیه رفته و با گذراندن ۴ سال زمان، مدرک لیسانس خود را دریافت نمایند. 

هزینه تحصیل در کشور ترکیه

معمولا دانشجویانی که بتوانند در یکی از دانشگاه های دولتی این کشور قبول  شوند هزینه تحصیل آنها مقدار قابل توجهی نخواهد بود. اگر شما در یکی از دانشگاه های بین المللی ترکیه مشغول به کسب علم شوید، شهریه ای بین ۸۰۰۰ دلار تا ۲۵۰۰۰ دلار را باید پرداخت کنید. علت این تفاوت قیمت به امتیازات دانشگاه و همچنین رشته تحصیلی شما بر می گردد.

اگر مجبورید این هزینه را پرداخت کنید دانشگاه به شما این اجازه را می دهد تا مطابق با قوانین در این کشور شغلی برای خود پیدا کرده تا مقداری از این هزینه ها جبران شود.

تحصیل در دوره کارشناسی ارشد نیز هزینه های خاص خود را دارد و افرادی که در دانشگاه های دولتی تحصیل می کنند هزینه کمتری در مقایسه با افرادی که در دانشگاه های خصوصی و بین المللی تحصیل می کنند می پردازند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی که به زبان انگلسی درروس خود را ارائه می دهند معمولا بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار و دانشجویانی که در دانشگاه های بین المللی درس می خوانند معمولا مبلغی بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار برای تحصیل در هر سال می پردازند. البته دانشجویان کارشناسی ارشد نیز برای جبران هزینه های ناشی از تحصیل خود می توانند در هفته ۲۰ ساعت کار کنند.

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه هایی که دروس مورد نیاز دانشجویان را به زبان ترکی ارائه می کنند بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار و هزینه تحصیل در آن دسته از دانشگاه هایی که کلیه دروس به زبان انگلیسی ارائه می شود، ۵۰۰۰ تا ۱۷۵۰۰ دلار خواهد بود. البته دانشجویان دکتری نیز می توانند برای جبران قسمتی از هزینه های زندگی خود در این کشور، ۳۰ ساعت در هفته کار کنند.

مقاطع تحصیلی در ترکیه

در ترکیه شما می توانید در مقاطع تحصیلی مختلف به کسب علم و دانش بپردازید. به عنوان مثال اگر فرزندی دارید که می خواهید در یکی از مدارس این کشور علم آموزی کند از این نظر کشور ترکیه هیچ محدودیتی برای شما قائل نشده است، اما باید بدانید که تحصیل افراد خارجی در مدرسه های این کشور منوط به آن است که فرد اقامت این کشور را داشته باشد و یا والدین او از امتیاز  اقامت در کشور ترکیه برخوردار باشند.

در این صورت می توانید فرزند خود را به مدارس این کشور فرستاده تا ۴ سال در مقطع ابتدایی، ۴ سال در مقطع متوسطه و ۴ سال نیز در مقطع دبیرستان به تحصیل بپردازد.

توجه داشته باشید که دولت ترکیه تحصیل در مدارس این کشور را به یک امری اجباری تبدیل کرده است و کل کودکان و نوجوانانی که در بازه سنی ۵ تا ۱۷ سال قرار دارند باید به مدرسه رفته و مدرک دیپلم خود را دریافت کنند.

نکته ای که باید در مورد تحصیل در مدارس این کشور بدانید آن است که معمولا دروس این کشور به زبان ترکی استانبولی آموزش داده می شود و بنابراین فرزند شما باید بتواند به خوبی به این زبان صبحت کرده و درک خوبی از این زبان نیز داشته باشد.

زبان انگلیسی نیز آموزش داده می شود، اما این اتفاق از سال چهارم دبستان شروع می شود. البته اگر فرزند شما در یکی از مدارس بین المللی این کشور در حال تحصیل است اصلا جای نگرانی نیست، زیرا کلیه دروس به زبان انگلسی به فرزند شما آموزش داده می شود.

دولت ترکیه برای کسانی که موفق شده اند مدرک دیپلم خود را دریافت کنند نیز شرایط ویژه ای تعیین کرده و به افراد علاقه مند اجازه داده تا در مقاطع بالاتر تحصیلی به این کشور رفته و با دریافت پذیرش از دانشگاه های این کشور بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.

این کشور شرایط تحصیل در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری را برای افراد فراهم کرده است. به شما توصیه می کنیم که اگر قصد دارید به این کشور مهاجرت تحصیلی کنید، مقطع تحصیلی بالاتر از مدرکی که دارید را انتخاب کنید و برای تحصیل در آن اقدامات لازمه را انجام دهید.

کشور ترکیه شرایط بسیار خوبی را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است و شما با خیالی راحت می توانید به این کشور رفته و تنها به فکر ادامه تحصیل و کسب دانش از دانشگاه های معتبر این کشور آسیایی-اروپایی باشید.

 

تحصیل در ترکیه در مقطع لیسانس

یکی از مقاطعی که دانشجویان می توانند با مهاجرت به کشور ترکیه برای تحصیل در آن اقدام نمایند، مقطع لیسانس است. نکته بسیار مهمی که خوب است بدانید آن است که شما با دریافت مدرک لیسانس از یکی از دانشگاه های کشور ترکیه علاوه بر آنکه می توانید در رشته مورد نظرتان اطلاعات تئوری خوبی به دست آورید، می توانید به صورت عملی نیز کار کرده و با دستانی پر به کشور خود بازگردید.

از جمله مزیت هایی که دریافت مدرک کارشناسی از دانشگاه های ترکیه دارد، ادامه تحصیل با صرف هزینه ای بسیار معقول و مناسب، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یعنی فوق لیسانس و کارشناسی ارشد و همچنین اختیار کردن یک شغل در کنار تحصیل اشاره کرد. این ها تنها بخشی از مزیت هایی است که با گرفتن مدرک لیسانس از این کشور می توانید کسب کنید.

اما برای آنکه به این کشور مهاجرت کرده و بتوانید مدرک لیسانس خود را دریافت کنید باید مراحلی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را پشت سر بگذارید. اولین قدمی که باید برای دریافت مدرک کارشناسی از کشور ترکیه انجام دهید انتخاب یک رشته مناسب در دانشگاهی مناسب است.

برای این دو مورد نیز باید به محلی که دانشگاه شما در آن قرار گرفته است و همچنین مواردی که در طی دوره لیسانس به شما آموزش داده می شود توجه کنید.

اگر دانشگاه محل تحصیل شما در یکی از شهرهای بزرگ این کشور مانند آنکارا، استانبول و آنتالیا قرار داشته باشد هزینه های زندگی و تحصیلتان به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر از نظر مالی توانایی کافی برای پرداخت این هزینه ها را دارید که مشکلی نیست، اما اگر فکر می کنید خود و خانواده تان نمی توانید از پس این هزینه ها به خوبی برآیید بهتر است شهرهای کوچک را برای گذراندن دوران لیسانس خود انتخاب کنید.

معمولا گرفتن مدرک لیسانس در این کشور ۴ سال به طول می انجامد و اغلب رشته ها به زبان ترکی تدریس می شوند، پس به این نکته توجه داشته باشید که حتما باید بتوانید به خوبی به این زبان صحبت کرده و توانایی درک آن را نیز داشته باشید.

پس یکی از مدارکی که برای تحصیل در مقطع لیسانس باید ارائه دهید مدرک زبان ترکی است. البته برخی از دانشگاه ها در این زمینه سخت گیری کمتری به خرج داده و احتمال آنکه از شما مدرک زبان درخواست نکنند وجود دارد.

این به شرایطی که دانشگاه برای شما تعیین می کند بستگی دارد و بهتر است در مورد جزئیات آن به دانشگاهی که برای ادامه تحصیل انتخاب کرده صحبت کنید.

برای آنکه بتوانید در یکی از دانشگاه های ترکیه پذیرش بگیرید، باید مدارک مورد نیاز را آماده کرده و به دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید و منتظر بمانید تا به شما جواب دهند. معمولا درخواست هایی که به دانشگاه های ترکیه ارسال می شود زیاد است و به همین دلیل فرآیند پاسخ دهی ممکن است اندکی زمان بر باشد.

 

تحصیل در ترکیه در  فوق لیسانس

چنانچه توانسته اید مدرک لیسانس خود را دریافت کنید، امید آنکه بتوانید در یکی از دانشگاه های ترکیه نیز مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کنید وجود دارد.

طول دوره کارشناسی ارشد در این کشور دو است و سال تحصیلی در ترکیه نیز به ۲ ترم تقسیم بندی شده است. تعطیلات دانشگاه ها در طول فصل تابستان بوده و سال تحصیلی جدید نیز معمولا از ماه اکتبر شروع می شود.

فردی که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کند باید ۱۲۰ واحد را پاس کند و علاوه بر آن باید پایان نامه ای ارائه دهد، دقیقا مثل همان اتفاقی که برای دانشجویان کارشناسی ارشد در دانشگاه های ایران می افتد.

شما برای آنکه با موفقیت بتوانید این دوران را به بگذرانید باید یک پایان نامه با کیفیت ارائه دهید. ارزیابی یک پایان نامه نیز بر اساس کیفیتی که دارد انجام می شود.

در ترکیه یک کمیته سه نفره از اساتیدی که عضو هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل دانشجو هستند تشکیل شده و این کمیته پایان نامه مورد نظر را بررسی می کند. در این کمیته یک داور عملی خارجی نیز وجود دارد و پایان نامه را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.

موضوع پایان نامه ای که دانشجو انتخاب می کند باید جدید بوده و به داوران ثابت کند که ارزش آنکه برایش وقت گذاشته شود را دارد. نتایجی که در انتهای کار به دست آورده می شود باید بتواند یکی از مشکلات حال حاضر رشته تحصیلی دانشجو را حل کند، در این صورت می توان به صورت قطعی عنوان کرد که این موضوع ارزش تحقیق و سرچ را دارد.

برای شرکت در مقطع فوق لیسانس باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • فرد متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید از یک دانشگاه معتبر مدرک لیسانس داشته باشد
  • شما باید آخرین مدرک تحصیلی تان به همراه ریز نمرات خود را ترجمه کرده و برای دانشگاه ارسال کنید
  • گذرنامه شما باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد
  • داشتن رزومه پژوهشی نیز از دیگر پیش نیازهایی هاست که یک فرد متقاضی برای شرکت در دوره های کارشناسی ارشد باید در اختیار داشته باشد
  • مدرک زبان ترکی و انگیزه نامه نیز از دیگر مدارک مورد نیاز برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است
  • علاوه بر داشتن مدرک زبان ترکی، برخی دانشجویان باید مدرک زبان انگلیسی نیز داشته باشند. زیرا در برخی از دوره ها ممکن است تدریس دروس به زبان انگلیسی انجام شود.

 

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

کسانی که تمایل دارند در مقطع دکتری در کشور ترکیه تحصیل کنند و مدرک دکتری خود را از کشور ترکیه بگیرند می تواند هم با استفاده از بورس و هم بدون استفاده از آن به این کشور رفته و ادامه تحصیل دهند.

اما رفتن به کشور ترکیه و گرفتن مدرک دکتری از این کشور چه مزایایی برای دانشجویان در پی خواهد داشت؟ از جمله این مزیت ها می توان به امکان تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی، کم هزینه تر بودن تحصیل و دریافت مدرک از دانشگاه های معتبر و خوش نام این کشور اشاره کرد.

نکته دیگری که باعث شده بسیاری از دانشجویان، کشور ترکیه را برای دریافت مدرک دکتری انتخاب کنند به کم بودن هزینه های تحصیل در آن در مقایسه با کشورهای اروپایی است. شما با کمترین هزینه می توانید دوره دکتری را با بالاترین کیفیت آموزشی به پایان ببرید.

ساختاری دوره دکتری ترکیه شباهت زیادی به ساختار آموزشی کشورهای اروپایی دارد. در این کشورها دانشجویان مقطع دکتری می بایست یک پروژه و موضوع مناسب و شایسته پیدا کرده و بر روی آن کار کنند و بتوانند یک نتیجه واضح و روشن از انجام این تحقیق ارائه دهند.

طول دوره مقطع دکتری در این کشور ۴ سال است. البته قبل از آنکه دانشجویان موضوعی مناسب برای پایان نامه خود پیدا کنند باید در آزمون این مقطع شرکت کرده و در صورت قبولی در آن به فکر پیدا کردن یک تاپیک برای پایان نامه شان باشند.

دانشجویان دوره دکتری در هشت ترم باید این مقطع را به پایان برسانند که ۴ ترم از ۸ ترم باید دروس مرتبط با رشته را پاس کنند و در ۴ ترم باقی مانده باید بر روی تز پایان نامه خود وقت گذاشته و تحقیقات خود را بر روی آن تکمیل کنند.

در ترکیه نیز همانند ایران، به هنگام انتخاب موضوع، اساتید راهنما هم انتخاب می شوند. اساتید راهنما باید عضو هیئت علمی دانشگاه محل تحصیل دانشجو بوده و حداقل دو نفر باشد.

موضوع دیگری که دانشجویان دکتری باید به آن دقت داشته باشند هزینه ای است که تحصیل در این کشور برای آنها در پی خواهد داشت. همان طوری که اشاره کردیم تحصیل در این مقطع در کشور ترکیه از کشورهای اروپایی کمتر است اما رایگان نیست.

دانشجویانی که در دانشگاه های بین المللی تحصیل می کنند باید هر ترم شهریه پرداخت کنند. البته آن دسته افرادی که دانشگاه های دولتی را برای ادامه تحصیل در دوره دکتری انتخاب می کنند به مراتب هزینه پایین تری نیز پرداخت خواهند کرد.

هزینه تحصیل در دانشگاه هایی که  در آنها دروس به زبان انگلیسی ارائه می شوند از دانشگاه هایی که به زبان ترکی ارائه دروس را انجام می دهند بیشتر است.

مدارک لازم برای ادامه تحصیل در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در یکی از دانشگاه های ترکیه به مقطعی که قصد دارید در آن تحصیلات خود را ادامه دهید و همچنین دانشگاه محل تحصیلتان بستگی دارد.

نکته بسیار مهم آن است که شما برای ادامه تحصیل باید ویزای دانشجویی باشید. ممکن است برخی افراد تصور کنند با داشتن ویزاهای توریستی می توانند در این کشور به عنوان یک دانشجو به تحصیل خود ادامه دهند، اما این تصور اشتباه است و شما باید حتما ویزای دانشجویی را در دست داشته باشید.

هر یک از دوره های تحصیلی نیازمند آماده سازی مدارک مختلفی است. به عنوان مثال افرادی که قصد دارد مدرک لیسانس خود را با مهاجرت به کشور ترکیه و تحصیل در یکی از دانشگاه های این کشور کسب کنند باید این مدارک را آماده کنند: دیپلم دبیرستان، اثبات توانایی مالی کافی، مدرک زبان، پرداخت هزینه درخواست که معمولا بین ۳۵ تا ۱۰۰ دلار بوده و قابل برگشت هم نیست، ارائه ریز نمرات دبیرستان و فرم درخواست پذیرش. در کنار این مدارک متقاضی باید یک مقاله کوتاه در مورد اینکه چرا می خواهد در این کشور تحصیل کند آماده کرده و رشته مورد نظرش را نیز باید مشخص کند.

آزمون یوس چیست؟

آزمون یوس ترکیه نام آزمونی است که فارغ التحصیلان مقطع دیپلم متوسطه تبعه های خارجی ، جهت ورود به دانشگاههای ترکیه شرکت کرده و براساس نمره و امتیاز کسب شده در آزمون یوس مجاز به انتخاب رشته و پذیرش از دانشگاههای دولتی ترکیه می شوند. اغلب داوطلبان جهت آمادگی و قبولی در آزمون یوس با نمره ی قبولی بالای ۹۰ ، می بایستی در کلاس های یوس بصورت دوره های حضوری با آنلاین شرکت کنند .
مدرک این نوع آزمون به مدت ۲ سال معتبر است

آزمون یوس مرکزی چیست؟

طبق جدیدترین اخبار و بخشنامه سازمان یوک علیرغم اینکه از سال ۲۰۱۰ تا به امروز آزمون های یوس توسط دانشگاههای ترکیه برگزار می شد ، مقرر گردید آزمون یوس از سال ۲۰۲۲ و بعد از آن مجدداً توسط سازمان سنجش بصورت مرکزی یکپارچه برگزار خواهد شد .
متقاضیان رشته پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، حقوق و مهندسی باید در آزمون شرکت نمایند .TRYOS و جدیداً با نام MYOS

شرایط لازم برای شرکت در آزمون یوس ترکیه:

تنها متقاضیانی می توانند در آزمون یوس شرکت کنند که تمام شرایط در نظر گرفته شده برای این آزمون را دارا باشند .
همانطور که پیش تر گفتیم آزمون یوس تنها برای کسانی که تبعه ترکیه نیستند برگزار می شود . پس اولین شرط شرکت در آزمون یوس این است که تبعه ترکیه نباشید .
شرط دوم برای شرکت در آزمون یوس این است که یا دیپلم و پیش دانشگاهی داشته باشید یا اینکه دانش آموز سال چهارم دبیرستان (پیش دانشگاهی) باشید . از آنجایی که نظام آموزشی ترکیه مشابه ایران است پس برای ورود به دانشگاههای ترکیه باید حتما مدرک پیش دانشگاهی خود را گرفته باشید .
توجه داشته باشید که شرط تسلط به زبان ترکی برای شرکت در آزمون یوس الزامی نیست . چرا که امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم درترکیه وجود دارد و داوطلبان می توانند با مطالعه منابع آزمون آیلتس و شرکت در این آزمون ، از دانشگاههای انگلیسی زبان ترکیه پذیرش بگیرند ، اما در سایر دانشگاهها باید به زبان ترکی آشنایی کافی داشته باشند

آزمون یوس شامل چه بخش هایی است؟

آزمون یوس شامل سوالات ( ریاضی ، هندسه و هوش) در سطح دبیرستان می باشد.
این آزمون از دو بخش اصلی تشکیل شده است . بخش اول هوش و دانش ریاضی و هندسه شما را می سنجد و بخش دوم درباره زبان ترکی است . دفترچه سوالات به دو زبان انگلیسی و ترکی آماده شده است و هر د اوطلب به آن زبانی به سوالات پاسخ می دهد که هنگام ثبت نام آزمون یوس مشخص کرده است.
نمره آزمون یوس از ۱۰۰ محاسبه شده و به ازای هر چهار سوال غلط ، یک جواب درست حذف خواهد شد .
بخش دوم آزمون یوس که مربوط به پاسخ به سوالات زبان ترکی است فقط برای کسانی مهم است که قصد تحصیل به زبان ترکی در ترکیه را داشته باشند.اگر متقاضی قصد دارد از طریق ارائه مدرک زبان تافل یا آیلتس از دانشگاههای ترکیه پذیرش بگیرد دیگر لازم نیست به بخش سوالات زبان ترکی آزمون یوس پاسخ دهد .
کشورهای ترکمنستان ، ایران ، سوریه ، آلمان ، بلغارستان ، افغانستان ، قرقیزستان ، آفریقا ، تانزالیا ، کنیا ، مالاوی ، مصر و تونس بیشترین متقاضیان تحصیل در دانشگاههای ترکیه هستند

شرایط ادامه تحصیل در ترکیه

مزایای اعزام دانشجو و اپلای به ترکیه

ما نیز  در کشورمان چندین دانشگاه معروف و مطرح داریم، اما متاسفانه مدارک هیچ کدام از آنها در سطح دنیا معتبر نیست و این مشکلی است که برای برخی دانشجویان در سطح کشور وجود دارد.

در مواقع معمولا نمی توان بر روی مدرکی که در داخل کشور گرفته می شود حساب کرد.

به همین دلیل معمولا اغلب دانشجویان و کسانی که قصد دارند تحصیلات خود را ادامه دهند سعی می کنند به کشورهایی که مدارک دانشگاهی آنها اعتبار زیادی در سطح دنیا دارند مراجعه و در یکی از مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و یا دکتری تحصیل کنند.

اگر شما به تحصیل در ترکیه مشغول شوید، می توانید با هزینه ای بسیار مناسب مدرک تحصیلی دلخواه خود را کسب کرده و به هدفی که برای خود در نظر گرفته اید بیش از پیش نزدیک شوید. هزینه زندگی در دوران

دانشجویی و همچنین هزینه زندگی در این کشور به ایران شباهت های زیادی داشته اما در مقایسه با کشورهای اروپایی به صرفه تر تمام می شود و به همین دلیل این کشور گزینه بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل است.

سوالی دارید؟

با ما تماس بگیرید

۰۲۱-۸۸۲۸۸۲۰۰

شماره تماس

شرایط اقامت پس از تحصیل در ترکیه

برخی دانشجویانی که چندین سال در کشور ترکیه تحصیل کرده اند بعد از آنکه با فرهنگ مردم آشنا شده و از امکاناتی که در این کشور برای آنها فراهم شده استفاده کردند، معمولا دوست دارند در ترکیه اقامت کرده و یک کار و شغل برای خود پیدا کنند.

البته دولت ترکیه نیز از این علاقه و اشتیاق دانشجویان استفاده کرده و برای آنکه مشکلی در ادامه به وجود نیاید قوانین و مقرراتی را وضع کرده است. از جمله این مقررات می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • دانشجویانی که تحصیلات خود را در کشور ترکیه به اتمام رسانده اند می توانند یک سال دیگر در این کشور اقامت کرده و با فعالیت در شغلی که مد نظرشان است درآمد خوبی را کسب کنند.
  • افرادی که تمایل دارند در این کشور کار کنند باید از وزارت کار ترکیه مجوز کار دریافت کند.
  • اگر به عنوان یک دانشجو مدرک خود را در کشور ترکیه دریافت کرده و هم اکنون فارغ التحصیل هستید در صورتی که توانایی صحبت کردن و نوشتن به زبان ترکی را دارید می توانید به راحتی در زمینه رشته ای که در آن تحصیل کرده اید یک کار مناسب پیدا کنید. معمولا کارفرما ها به دنبال کسانی هستند که به زبان ترکی تسلط کافی داشته باشند.
  • برای آنکه بتوانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار تبدیل کنید باید ابتدا محل کار مناسب خود را پیدا کرده و از کارفرما درخواست کنید که یک نامه برای وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ارسال کند.

    با این شرایط می توانید به مدت یک سال در این کشور اقامت کنید. اگر شما اقامت موقت در ترکیه را به مدت ۸ سال پیاپی تمدید کنید در نهایت این اجازه به شما داده خواهد شد تا به صورت دائم در کشور ترکیه مقیم شوید و در آن زندگی کنید. البته توجه داشته باشید که شرایط افرادی که در این کشور زندگی می کنند با کسانی که تبعه این کشور هستند فرق دارد و برخی امتیازاتی که تبعه ها دارند، افراد مقیم این کشور ندارند.

شرایط ادامه تحصیل در ترکیه برای دانشجویان

اگر در یکی از مقاطع تحصیلی در کشور ترکیه تحصیل کرده اید و قصد دارید دوره های بالاتر آموزشی را نیز در این کشور بگذرانید می توانید با شرکت در آزمون های مربوطه حتی مدرک دکتری خود را در کشور ترکیه دریافت کنید.

البته اگر از نظر مالی توانایی لازم را دارید و یا توانسته اید در کشور ترکیه صاحب یک شغل با درآمد خوب شوید بهتر است بر روی ادامه تحصیلات خود در این کشور فکر کنید.

تمام رشته هایی که در دانشگاه های معتبر دنیا در حال تدریس هستند در مراکز آموزش عالی این کشور نیز به دانشجویان آموزش داده می شود و به همین دلیل شما به هنگام انتخاب رشته با هیچ محدودیتی مواجه نخواهید بود.

ضمنا زندگی در کشوری که مردم آن به زبان دیگری صحبت می کند و تفاوت های فرهنگی وجود دارد، می تواند تجربیات زیادی را در اختیار شما قرار دهد و  باعث می شود که برای مقابله و رویارویی با مشکلات زندگی آمادگی لازم را پیدا کنید.

دانشگاه های ترکیه به دانشجویان این اجازه را می دهند تا همزمان با تحصیل، شغلی نیز داشته باشند و بدین شکل از پس هزینه هایی که زندگی در ترکیه برای آنها به بار آورده است، برآیند.

۰۹۱۲-۰۴۷۷۱۱۴

پشتیبانی

۰۹۱۲-۰۷۹۹۳۳۵

مدیریت

۰۹۱۲-۰۴۷۷۱۱۵

پشتیبانی

آیا تحصیل در ترکیه رایگان است؟

بستگی به نوع پذیرش و نوع دانشگاه های موجود شرایط متغیر است که در این صفحه بصورت کامل تمامی شرایط را برای شما توضیح داده ایم .

برای تحصیل در ترکیه چه مدارکی لازم است؟

بسته به نوع رشته ، دانشگاه و نوع زبان تحصیلی تدریس دانشگاه ها آزمون YOS ، YDS، TOMER یا SAT لازم میباشد . و دیگر مدارک مورد نیاز در این صفحه بصورت کامل برای شما شرح داده شده .

برای تحصیل در ترکیه چقدر پول لازم است؟

در شرایط خاص اگر متقاضی موفق به دریافت بورسیه شود بصورت رایگان و در غیر این صورت با تو جه به شهریه های متفاوت داشکاه های دولتی و خصوصی لیست هزینه ها برای شما در این صفحه قابل مشاهده میباشد .

رویای مهاجرت را به واقعیت تبدیل کن

فقط کافیه اطلاعات تماس و شرایط خودتون رو برای ما بنویسید تا توسط بهترین مشاوران مهاجرتی راهنمایی شوید

4 دیدگاه دربارهٔ «تحصیل در ترکیه»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا